Chanuka

Chanuka je také nazývána svátkem světel. Tento svátek nebyl ustanoven v Tóře (Starý zákon, 5 knih mojžíšových), ale byl přijat židovskými rabíny v době druhého Chrámu, kdy byl židovský způsob života ve velkém ohrožení. Připomíná znovu zasvěcení jeruzalémského chrámu v době povstání Makabejských. Ten byl předtím znesvěcen Antiochem IV. K opětovnému posvěcení byl potřeba rituálně čistý olivový olej ke svícení, jehož bylo velmi malé množství postačující na jeden den. Zázrakem vystačil na osm dní, tedy až do doby, kdy byl vyroben nový. Proto dnes Chanuka trvá po osm dní a v synagogách se zapalují svíčky na osmiramenném svícnu zvaném chanukija. Ten má osm ramen pro osm svíček v jedné řadě a jedno pomocné rameno určené pro svíci zvanou šamaš. V době svátku se pomocí šamaše postupně každý den zapaluje jedna svíčka, až jich poslední den svítí všech osm.

Podařila se nám sejít se v omezeném počtu na oslavu Chanuky v kratinkém čase, kdy byl PES na 3. stupni. Velmi a s obavami jsme zvažovali bezpečnostní pandemické aspekty. Divadelní zkoušku našeho souboru, která měla oslavě předcházet jsme s ohledem na starší a ohrožené členy komunity zrušili.

Sejít se nakonec stálo za to, tím spíše, že se jedná o židovské oslavy v prosinci. V současném pojetí jde hodně o dětský svátek, kterým jsou odškodňovány židovské děti v diaspoře obklopené celospolečenskou vánoční atmosférou. Je to příležitost dát dětem dárky a udělat si rodinná setkání. Výhodu je, že rodinná setkání mají čas se rozprostřít v 8 dnech a odpadá tedy problém, u kterých rodičů budeme tento rok. Nechci sahat sobě ani souvěrcům do svědomí, ale obávám se, že slavíme často obojí. Přesto je třeba ty občanské svátky s těmi našimi vybalancovat.

Začali jsme bohoslužbou sedíce v cca 20 lidech v řádných rozestupech, která se našemu kantorovi velmi povedla. Byla prostoupená štěstím z toho, že se vidíme i přes roušku, jen na chvíli a ani ne všichni. Také trochu s pochybnostmi, zda to byl dobrý nápad.

Pokračovali jsme krátkým představením pro děti, jež mělo za cíl dětem zábavnou, interaktivní formou přiblížit historii Chanuky. Zahráli jsme scénku “Hrdinný Makabejec a klaun”. Oba dospělí protagonisté jsou pracovníci ve vzdělávání, ale nakonec se edukativní a zábavnou složku podařilo vyvážit. Video je možné shlédnou na FCB naší obce.

V závěru jsme se, v rámci našeho epidemického konceptu, rozpadli na tři skupiny. Dětská skupina zůstala s matkami a klaunem a mohla si ještě užít dětskou oslavu s kreativními činnostmi, žonglováním, dokonce zatancovat si Maoz Cur. Tento rok nechtělo žádné dítě zpívat koledy, což nás opravdu překvapilo.

Je zvykem jíst jídla obsahující hodně oleje, což jsou obvykle bramboráky a koblihy. My jsme měli tento rok ještě topinky, které byly svým zpracováním velmi vhodné a povedené. Samostatnou kapitolou byl český Kuba a hrachová polévka, které se prosmýknuly z venkovního světa. Tvůrkyni se do prosince hodil, chtěla abychom snědli něco pořádného a také byl reakcí na přibývající vegetariány a vegany.

Všem, kdo se podílel na naší oslavě velmi děkujeme a s ostatními se moc těšíme na další setkání.

4 ledna, 2021

Štítky: