Jak učit o Židech a holokaustu s respektem, bez mýtů a pozlátka
Obsah – podrobný přehled témat výuky a jejich anotace včetně dílčí hodinové dotace:
Téma | Popis cílů | |
0,5 hodiny | Sdílení toho, co o Židech vědí učitelé, co žáci Sběr očekávání účastníkůČasté mýty | Ujasnit si, co již učitelé vědí a co by vědět chtěli Oddělit fakta od předpokladů a mýtů Vyměnit si znalosti a zkušenosti se Židy na českých školách |
1,5 hodiny | Úvod do historie židovského národa celkově Tradice a dosud známá fakta Základní skupiny židů ve světě Židé ve 20. a 21 století Holokaust Příčiny Průběh Následky | Umět uceleně a strukturovaně předat žákům jednoduché informace Prodiskutovat ve skupinách způsoby podání pro jednotlivé věkové skupiny Zbavit se vlastních omylů a předsudků Odhalit mýty u žáků a s respektem uvést názory na pravou míru Vyvarovat se idealizování Židů Vysvětlit si důvody odlišnosti/výlučnosti, domnělého nebo reálného bohatství a vlivu logicky bez nánosu předpokladů a generalizování Umět vysvětlit holokaust jako kazuistiku s úctou k obětem, ale jednoduše a logicky bez vyvolávání děsu Workshopovou formou vymyslet aktivity pro takovou hodinu se žáky různých věkových kategorií |
1,5 hodiny | Židé v Čechách a na Moravě Od středověku do 1848 Od emancipace do 1. sv války a během ní Meziválečné období2.sv. válkaHolokaust Syndrom oběti Popírání holokaustu Poválečné období do r.1989Od 1989 do dnes Směry Judaismu v ČR Otázky asimilace Vztah k Izraeli Žáci z Izraele | Umět se vypořádat s aktuálními otázkami Nebrat židovskou populaci v ČR jako jednotnou sílu s jednotnými názory a zvyky Pochopit rozmanitost ve směrech, přístupech a politických názorech Vědět, jak zhruba smýšlí žák náležející k určité větvi Judaismu v ČR Připravit se na žáky z Izraele |
2,5 | Náboženství, prosemitismus a antisemitismus Hlavní pilíře víry Hlavní hodnoty Hlavní směry v ČR Vztah ke katolické a evangelické církvi Historický a novodobý antisemitismus Spiklenecké teorie od starověku do dnešních dní Odezvy v ČR Židovský/izraelský nacionalismus a extremismus Prožidovské křesťanské směry (sekty) | Vědět co je pro současného žida podle hlavních směrů důležité Jaký názor má pravděpodobně na vzdělání, vlast, práci, rodinu, vztahy atd. Umět čelit spikleneckým teoriím, znát alespoň ty základní Rozpoznat znaky moderního antisemitismu a jeho hlavní proudy přenesené od rodičů na žáky a umět jim čelit Všimnout si symbolů na oblečení žáků, na doplňcích atd. Vědět, že i mezi Židy mohou být extremisté a nacionalisté Rozpoznat nekritického prožidovského křesťana a umět jej včas utlumit |
2,0 | Odlišnosti Stravovací pravidla Svátky Zvyky | Vědět, jaká jsou pravidla stravování (kašrutu) Znát základní svátky, pojmy, zvyky, odívací doplňky Vědět, co Židy těší a uráží |
Po celou dobu tréninku bude probíhat nácvik situací vycházejících z praxe účastníků. |
- Forma:
Navrhovaný kurz probíhá prezenční formou v několika blocích. Všechny teoretické poznatky si účastníci hned procvičí ve skupinových a individuálních aktivitách.
- Vzdělávací cíl:
Cílem tréninku je poskytnout učitelům škol potřebné znalosti pro citlivé téma Židů a holokaustu
Specifické cíle programu jsou: umět se vcítit do konkrétních židovských žáků, podle toho k jakému směru náleží.
- Hodinová dotace :
1 den, 8 vyučovacích hodin.
- Maximální počet účastníků a upřesnění cílové skupiny:
Maximálně 12 účastníků v 1 skupině.
Cílová skupina: učitelé, vychovatelé
- Plánové místo konání:
Kurz bude pořádán v Synagoze Děčín nebo místě dle požadavků zadavatele.